ویروس‌های تنفسی مهمان ناخوانده سرما/ پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید

درمانگاه فارابی اخبار 17 دی 1401
ویروس‌های تنفسی مهمان ناخوانده سرما/ پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید

ویروس‌های تنفسی از جمله آنفلوآنزا، سرماخوردگی و کرونا مهمان ناخوانده فصول سرد سال هستند که علایمی شبیه هم داشته و در صورت بی‌توجهی به درمان آنها باعث عفونت‌های ریوی می شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، با توجه به اینکه آنفلوآنزا یک بیماری بومی در کشور است، امسال باعث مرگ و میر حدود ۲۰۰ نفر و کرونا نیز بیش ۲ سال، منجر به فوت بیش از ۱۴۴ هزار نفر شده که این بیماریها علاوه بر انجام واکسیناسیون، با رعایت دستورالعمل های بهداشتی از جمله ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی قابل پیشگیری است.

با توجه به گذر از پیک بزرگ موج های کرونا و آنفلوآنزا، اکنون باید برای بروز موج دوم در بهمن سال جاری آمادگی داشته باشیم، به همین دلیل علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، انجام واکسیناسیون در گروه‌های هدف و اولویت دار از جمله کودکان، سالمندان، افراد بالای ۶۰ سال، مبتلایان به سرطان، کلیه، پیوندی، دیابت و غیره بسیار ضروری است.

امسال آنفلوآنزا همه را غافلگیر کرد و از اوایل شهریور ماه بسیاری از افراد به خصوص کودکان و نوجوانان درگیر این بیماری شدند و هنوز نیز ادامه دارد ، موج هشتم کرونا نیز با شیوع زیر سویه های جدید امیکرون دوباره از راه رسید و تاکنون چهار مورد ابتلا به این موارد در کشور مشاهده شده است.

برخی از پزشکان می گویند: تب، سردرد، گلودرد، درد عضلانی و سرفه از جمله علائم شایع و مشترک ویروس های تنفسی است که در موارد شدید آن می‌تواند ریه را درگیر کند و حتی امکان دارد در این بیماری موارد مرگ و میر داشته باشیم که بیشتر در سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای است.

به گفته آنان ،افراد در هر سنی می‌توانند به این ویروس ها مبتلا شوند اما افراد زیر پنج سال، بالای ۶۵ سال، زنان باردار و افراد دارای بیماری زمینه‌ای مثل آسم، دیابت و بیماری قلبی پرخطر محسوب می‌شوند، مهمترین راه سرایت این بیماری، انتشار ترشحات ریز تنفسی از طریق هوا است که با سرفه، عطسه و حتی صحبت کردن پراکنده می‌شود.

عبدالله کریمی متخصص عفونی اطفال در این زمینه معتقد است: ویروس های تنفسی سبب بروز عفونت‌هایی می‌شود که ریه‌ها و مسیر تنفسی را درگیر می‌کنند، کودکان زیر ۲ سال بیش از سایرین در معرض ابتلا به این ویروس هستند و می‌تواند افراد بالغ را نیز آلوده کند.

وی افزود: علامت‌های این بیماری در افراد بالغ و کودکان سالم معمولا خفیف و عمدتا شبیه به یک سرماخوردگی معمولی است. این ویروس ها سبب ایجاد عفونت‌های شدید در برخی افراد، خصوصا نوزادان نارس، افراد بالغ سالمند و نوزادان می‌شود.

این پزشک با اشاره به اینکه علایم عفونت ناشی از ویروس تنفسی اغلب در طول چهار تا ۶ روز در بدن ظاهر می‌شود، گفت: پرهیز از مصرف خودسرانه دارو در زمان ابتلا به بیماری‌های ویروسی ضروریست زیرا یکی از علل تغییر علامت‌های بالینی بیماری مصرف داروهای خودسرانه است چرا که اغلب در تشخیص بیماری‌های ویروسی به دلیل مصرف داروهای خودسرانه توسط بیمار دچار اختلال می‌شود.

کریمی افزود: تب، سردرد، بدن درد، سرفه و آبریزش بینی از علایم این بیماریها بوده که با تجویز دارو عفونت‌هایی را که در پی بیماری‌های تنفسی در بدن ایجاد می‌شود درمان و از بین می‌برند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به افرادی‌که دارای نشانه‌های بیماری‌های تنفسی هستند، توصیه کرد: افرادی‌که دارای علائم ابتلای بیماری هستند حتما باید از ماسک استفاده کنند، روند واکسیناسیون را کاملا طی کرده، شست و شوی دست‌های خود را در اولویت قرار دهند، از خود درمانی پرهیز کنند و تا جایی که ممکن است در تجمعات شرکت نکنند و با حضور به موقع در مراکز درمانی از شدت و انتشار بیماری جلوگیری کنند.

حسین فرشیدی معاون بهداشت نیز در این زمینه معتقد است: کووید۱۹ بر افزایش شیوع بیماری‌هایی که پیش از این به‌خوبی با واکسن کنترل شده بود تاثیر گذاشت و امروز با زنگ خطر بازگشت آنها مواجه هستیم و این موضوع باعث شد تا برای دیگر بیماری‌هایی که انتظار تولید واکسن برای آنها وجود دارد در کمیته کشوری ایمن‌سازی در مورد آنها تصمیم‌گیری شود.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی کشور و تهدیدهایی که از کشورهای همسایه پیش روی نظام سلامت قرار دارد، گفت: تجربه کووید ۱۹ به ما ثابت کرد که نظام رصد و پیشگیری در کشور و مدیریت در مرزها باید ارتقا یابد.